Marijke Everaert, Advocate
April 2023
Elke ondenemer wordt vroeg of laat geconfronteerd met een klant die zijn factuur niet betaald.
In deze nieuwsbrief geven we enkele adviezen hoe je met onbetaalde facturen het best kunt omgaan.
Het correct innen van onbetaalde facturen is van groot belang voor de financiële gezondheid van je zaak. Niet alleen draagt het bij tot een gezonde cashflow, het voorkomt ook dat je zelf in financiële problemen dreigt te komen. Het consequent en efficiënt omgaan met wanbetalers is dan ook cruciaal voor een goed bedrijfsbeheer.
Bij onbetaalde facturen zijn er verschillende acties die je kunt ondernemen om tot een oplossing te komen. Wij helpen u hierbij.
Aanmaning
De eerste stap is het sturen van een herinnering of aanmaning.
In eerste instatie zullen wij een betalingsherinnering sturen naar je klant, waarin we duidelijk de openstaande factuur en het verschuldigde bedrag vermelden alsook een redelijke termijn om de betaling vrijwillig te voldoen.
Ingebrekestelling: buitengerechtelijk of minnelijke regeling
Als de aanmaning niet het gewenste resultaat oplevert, kun je overgaan tot een formele ingebrekestelling, waarbij er getracht wordt om de betaling buitengerechtelijk of minnelijk te verkrijgen.
Een (aangetekende) ingebrekestelling van een advocaat kan hierbij van grote waarde zijn.
Hierin wordt de klant formeel aangemaand om binnen korte termijn te betalen om bijkomende administratieve kosten te vermijden. Minimaal de volgende gegevens moeten worden opgenomen: het verschuldigd saldo, het bedrag van het schadebeding dat zal worden geëist bij niet-betaling binnen de termijn van 14 kalenderdagen, naam en ondernemingsnummer van de schuldeiser, beschrijving van de vordering alsook datum van opeisbaarheid van de schuld en de vervaldatum vooraleer er enige kost zal worden aangerekend.
Hoewel het niet altijd verplicht is om een ingebrekestelling te sturen, is het wel sterk aan te raden.
Bij consumenten geldt de verplichting tot ingebrekestelling in ieder geval wel vanaf 1 september 2023.
Het geeft je klant een laatste kans om te betalen voordat verdere juridische stappen worden ondernomen. Het is van groot belang zijn dat een ingebrekestelling voldoet aan de wettelijke vereisten om als geldig te worden aanzien.
In sommige gevallen kan een afbetalingsregeling overwogen worden.
Indien de klant na de betalingsherinnering nog steeds niet betaalt, kan het advocatenkantoor een gerechtsdeurwaarder inschakelen om de schuld te innen. De wetgever heeft de verplichte tussenkomst van een advocaat in deze fase voorzien als eerste “verificator” van de onbetwiste handelsschuld. De gerechtsdeurwaarder zal een bevel tot betaling sturen naar je klant, waarin deze nogmaals wordt aangemaand om te betalen.
Verzet
Na ontvangst van het bevel tot betaling heeft de klant uiterlijk nog één maand de tijd om de invordering te betwisten. Doet hij dat niet, dan wordt het bevel tot betaling definitief en uitvoerbaar. Er wordt er tot gedwongen uitvoering overgegaan.
Komt er wel een verzet, kan je alsnog naar de rechtbank stappen.
Indien een ingebrekestelling geen soelaas brengt, kun je verdere juridische stappen nemen zoals het effectief dagvaarden voor de rechtbank van de wanbetaler.
Voor onbetaalde en betwiste facturen zowel aan een ondernemer als een particulier verloopt de invordering na voorafgaande en vruchteloze herinneringen of bij betwistingen doorgaans via een dagvaarding voor de rechtbank.
Het is van belang om je tot de bevoegde rechtbank te richten die zch zal uitspreken over het geschil en rekening te houden met de hoedanigheid van de wanbetaler.
Bij Me-Legal advocaten geven we een deskundig advies en juridische ondersteuning om een effectieve inning van uw facturen te garanderen. Wij zorgen ervoor dat de uitgestuurde ingebrekestelling aan de wettelijke vereisten voldoet.
Neem contact met ons op voor meer informatie.
Over me-legal
Me-legal is een dynamisch advocatenkantoor te Aalst, gespecialiseerd in ondernemingsrecht, contractenrecht, bouwrecht en fiscaal recht.
Contacteer ons