Welkom bij Me-legal! De plek dat uw Spaanse vastgoeddroom op juridisch vlak laat waarkomen! Vanuit België garanderen wij een correcte, snelle en efficiënte afhandeling van uw dossier.
Wij begeleiden u graag bij volgende zaken:
Het kopen van onroerend goed in Spanje is een complex proces met heel wat administratieve en wettelijke verplichtingen. Ons team biedt juridische bijstand in elke fase van het aankoopproces tot na het verlijden van de notariële akte. We helpen u met onderhandelingen, financiering en de ondertekening van de benodigde documenten. U dient alert te zijn dat u bij de aankoop van uw onroerend goed niet de schulden en bouwovertredingen overneemt van de verkoper. We bekijken ondermeer of u het onroerend goed beter aankoopt via privégelden of via uw vennootschap. De Spaanse notaris zal u niet, zoals een Belgische notaris, wijzen op de mogelijke risico’s. Het is derhalve essentieel om op voorhand de nodige juridische controles te laten uitvoeren en u te laten bijstaan door een advocaat. Wij werken hiervoor samen met gerenommeerde advocatenkantoren in Spanje.
Aankoopbegeleiding:
Bij de aankoop komen heel wat formaliteiten bij kijken. Onze diensten omvatten juridische controles op onroerend goed, opmaak en onderhandeling van overeenkomsten, aanvraag van NIF- en NIE-nummers of de registratie van uw vennootschap in Spanje, het opstellen van notariële akten, inschrijving van nieuwe eigendomstitels en communicatie met de notaris en meer. Wij begeleiden u bij elke stap van de aankoop.
NIE-NUMMER:
Essentieel is het aanvragen van een NIE-nummer. Dit is een identificatienummer voor niet-residenten in Spanje. Dit is nodig om o.a. de toepasselijke belastingen te betalen, uw onroerend goed te verzekeren en te voorzien van alle nutsvoorzieningen. Aangezien de aanvraagprocedure enkele maanden kan duren, is het aan te raden om dit proces zo snel mogelijk te starten zodat u nog voor het verlijden van de kooopakte beschikt over een NIE-nummer.
Het oprichten van een bedrijf in Spanje kan een unieke zakelijke kans bieden. We begeleiden u bij alle stappen zoals het verkrijgen van notariële volmachten, het opstellen van statuten tot het openen van een Spaanse bankrekening.
Bij het opstarten van een vennootschap zijn er belangrijke stappen te ondernemen:
Wie eigenaar is van een onroerend goed in Spanje dient een kadastraal inkomen te betalen en een huisvuiltax (Basura).
Het is bovendien verplicht om in Spanje een belastingsaangite in te dienen. Hiervoor zijn de documenten “Modelo 210” en “Modelo 211” nodig.
Schenking:
Wanneer u overweegt uw woning aan uw kinderen over te dragen in Spanje, zijn er civiele en fiscale aangiftes vereist volgens zowel de Belgische als de Spaanse wetgeving. Onze experts begeleiden u bij het opstellen van de benodigde documenten, de inventaris van bezittingen en de schatting van het onroerend goed na overlijden.
Nalatenschap:
Indien de erflater in Spanje bezittingen had, dient er een burgerlijke en fiscale aangifte te worden gedaan volgens de Belgische en Spaanse wetgeving. Anders dan in België gebeurt de aangifte van een erfenis niet door een notaris, maar wel door een Spaanse advocaat, die alle juridische documenten voorbereidt, inventaris van de bezittingen maakt, schatting maakt van het onroerend goed en de verdeling van de erfenis regelt.
Via een notarieel mandaat (Poder general) kan de advocaat bij de notaris alle burgerlijke en fiscale handelingen stellen.
De nalatenschap moet in Spanje binnen de 6 maanden worden aanggeven met een verlengbare periode van vijf maanden in Spanje en vier maanden in België.
Elke erfgenaam dient haar deel van de vererving van het Spaans onroerend goed en de Spaanse bankrekening aan te geven in zijn eerstvolgende aangifte in de Belgische personenbelasting.
De successierechten die werden betaald in Spanje zijn aftrekbaar van de belastbare fictieve massa aan te geven in België.
Het registratierecht in Spanje is van toepassing op de registratie van documenten en transacties bij de notaris. Tarieven en vrijstellingen kunnen variëren tussen autonome gemeenschappen. Ons team biedt begeleiding en advies om ervoor te zorgen dat u voldoet aan uw fiscale verplichtingen bij onroerendgoedtransacties in de regio Andalusië.
In al deze zaken begeleiden wij u in samenwerking met advocatenkantoren te Andalousië en zorgen ervoor dat alles verloopt volgens de geldende wetten.
Bij Me-legal advocaten zorgen we ervoor dat u fiscaal en juridisch goed bent voorbereid. Neem contact met ons op voor meer informatie of om uw specifieke situatie te bespreken.
Disclaimer: Deze nieuwsbrief dient ter algemene informatie en vervangt geen juridisch of fiscaal advies. Voor specifieke juridische en fiscale vragen, neem contact op met ons kantoor.
Over me-legal
Me-legal is een dynamisch advocatenkantoor te Aalst, gespecialiseerd in ondernemingsrecht, contractenrecht, bouwrecht en fiscaal recht.
Contacteer ons